Oliver – gott och nyttigt!

olivträd

Tänk att något så gott som oliver också kan vara nyttigt! De innehåller bra fetter, de enkelomättade fetterna samtidigt som de också innehåller kalcium och antioxidanten e-vitamin.

Det finns så många olika sorters oliver att välja mellan, och min nya favorit är Cerignola som är stora köttiga gröna oliver med fast kött och mycket sälta. De odlas i Italien och bär namnet från den stad de kommer ifrån.

Kalamataoliven är nog kanske den mest kända av alla olivsorter. Det är en svart oliv från Grekland och regionen Messenien. Precis som med Champagne och liknande produkter så gäller det att oliverna är odlade i en viss region eller område för att få bära ett specifikt namn. I exemplet med Kalamataoliver så innebär det att de måste vara odlade i Messenien för att få kallas Kalamata.

Förutom att äta oliverna som de är kan man också göra goda tillbehör av dem. Tapenade, marinera, fritera, baka in med mera. De är också användbara i matlagningen!

I sommar har jag tänkt testa att fritera oliver. En kompis till mig berättade att han hade fått det på en restaurang i Italien och tyckt att det var jättegott, så jag blev väldigt sugen på att testa men har inte kommit mig för att göra det än. Men nu under semestern ska jag alltså ta mig tid att experimentera lite i köket. Har hittat ett lovande recept där man ska använda parmesan, ströbröd, ägg och mjöl. Ja och så olja till friteringen förstås.

Tänkte testa att fritera både svarta och gröna och med lite olika fyllning i de gröna. Tror de svarta kan bli väldigt goda, jag gillar varma svarta oliver. Om du inte redan har testat så testa att grilla eller värma svarta oliver i ugnen innan serveringen, du kommer förhoppningsvis älska det lika mycket som jag!

Hos Ica har jag hittat en annan variant av inbakade oliver. Då ska man baka in dem i lite smördeg och grädda i ugnen tills de är klara. Tycker även det låter väldigt gott och är något jag definitivt kommer att testa.

oliver

Att lägga in oliver är däremot inget jag kommer försöka mig på eftersom jag är rädd för att det ska börja växa bakterier i marinaden. I värsta fall kan man råka ut för botulism som är livsfarligt. Därför håller jag mig till köpta marinerade oliver på burk för att vara på den säkra sidan. 100% säker kan man ju tyvärr aldrig vara, men att lägga in oliver själv känns alldeles för riskabelt. Kanske är det jag som är fånig och överdrivet försiktig, men om man ska marinera egna oliver bör man i alla fall läsa på ordentligt så att man vet hur man ska gå till väga för att minska risken för att farliga bakterier växer till under marineringen.

Tänk också på hållbarheten på oliverna du har i kylskåpet. Se till att de täcks av spadet och följ rekommendationerna för hur länge öppnade förpackningar håller.

Om du har något bra recept på tapenade tar jag tacksamt emot det. Jag brukar göra en enkel variant med oliver, vitlök, olja och kapris men känner att jag vill utveckla mig lite med nya varianter. Tapenade är så himla gott till ugnsrostade brödskivor eller som tillbehör till kycklingrätter. Oftast brukar det bli med svarta oliver, men jag har även gjort en del av gröna och då brukar jag även ha soltorkade tomater i tapenaden vilket blir jättegott det också.